så rik blir jag

löpsedeln på aftonbladet idag lyder: så mycket får DU i plånboken efter skattesänkningen!

ja, jag vet inte för det jag funderar över är: så mycket mindre får SAMHÄLLET efter skattesänkningen! kommunens budget minskar och följden av detta är såklart att mindre pengar går tillbaka till skola, äldreomsorg, fritidsområden osv. men å andra sidan kommer det inte finnas så mycket kvar av det allmänna efter den här mandatperioden så min oro över just den här punkten kanske är lite överdriven.

istället får jag fundera på om jag verkligen vill flytta in i en nyligen ombildad fastighet eftersom den som tidigare bodde i lägenheten inte hade råd att betala räntan på lånet som gavs till denne trots att den helt klart inte hade råd. men, som jag sagt förr, det viktiga är väl inte att man har någonstans att bo utan att man faktiskt äger bostaden, om det så bara är en papperskartong. eller så går tankarna till den dagen jag har barn i skolåldern. då får jag välja mellan fem olika friskolor som jag dessutom måste ha ställt barnet i kö för innan det ens var påtänkt för att få en plats. för att inte tala om den ständiga oron för att barnet inte har utbildade pedagoger till lärare och det faktum att eftersom det är ett företag kan skolan fakiskt gå i konkurs.

men mer i plånboken, det får jag nog. i ett halvår till, för sen är det tillbaks till CSN. men jag kan ju jobba extra utanför mina heltidsstudier och bränna ut mig igen. det är väl det som krävs för att unna sig den lyxkonsumtionen det innebär att ha hela jeans och underkläder köpta på H&M.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback